Deze website is het beste te bekijken met een recente versie van uw browser.

In vogelvlucht

1959: Komitee SOS wordt opgericht: Stichting Steun voor Onderontwikkelde Streken, later hernoemd tot Stichting SOS. De eerste actie is het sturen van melkpoeder naar ondervoede kinderen op Sicilië.

1967: Start van de handelsactiviteiten van Stichting SOS in Kerkrade. Het eerste product dat we verhandelen, is een houten beeldje uit Haïti.

Begin jaren `70: We richten dochterondernemingen op in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland. En in Nederland gaan vijf regionale depots open, van waaruit producten worden geleverd.

1973: Grote doorbraak door de import van koffie uit Guatemala. De koffie is afkomstig van coöperaties van kleine boeren. De koffie moet de boeren aan een behoorlijk afzetgebied helpen tegen fatsoenlijke handelsvoorwaarden.

1974: Opening eerste eigen SOS-winkel in Nijmegen. Een aparte vestiging wordt geopend in Genk, voor de Belgische markt. Deze vestiging verhuist later naar Leuven en bevindt zich nu in Bierbeek.

Eind jaren `70: De dochterondernemingen in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk worden zelfstandig.

1980: De Stichting gaat verder onder de naam SOS Wereldhandel.

1986: Centralisatie van de depots en kantoren in Culemborg.

1987: Start afdeling grootverbruik: verkoop koffie aan overheid, bedrijven en instellingen.

1987: De Tweede Kamer kiest na een blinde smaaktest voor onze koffie. De koffie is speciaal voor hen gemelangeerd en krijgt de naam Residentie koffie.

1988: We zijn betrokken bij de oprichting van het Max Havelaar Keurmerk, nu onderdeel van FLO International. De criteria van Max Havelaar zijn gebaseerd op de werkwijze van SOS Wereldhandel.

1990: We staan aan de wieg van de European Fair Trade Association (EFTA). Samen met andere Europese Fair Trade-organisaties hebben we inmiddels een lobbybureau in Brussel.

Rond 1990: Naast koffie komen er steeds meer andere levensmiddelen bij. Zoals thee, honing, chocola, ontbijtproducten.

1991: Wij bieden onze handelspartners assistentie op allerlei gebied. Variërend van productontwikkeling, jarenlange trajecten om te voldoen aan de hoge eisen van voedselveiligheid en managementadviezen tot cursussen stevig en economisch verpakken.

1994: De naam verandert in de Fair Trade Organisatie. De assistentie-activiteiten worden uitgevoerd door een aparte stichting: Fair Trade Assistance. De eigen winkels heten Fair Trade Shops. De producten worden verkocht onder de merknaam Fair Trade.

1998-2000: De Fair Trade Organisatie is een krachtig pleitbezorger van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In coalitie met andere organisaties spreken wij grote koffiemerken aan op hun verantwoordelijkheid voor de situatie op grote koffieplantages, brengen we kwalijke omstandigheden in de kledingindustrie aan het licht en stellen we kinderarbeid aan de kaak in de voetbalindustrie in Pakistan.

2000: De trend van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zet duidelijk door. Waren het vijf à tien jaar terug vooral gemeenten en overheid die kozen voor onze koffie, nu zitten we steeds vaker aan tafel met grote beursgenoteerde bedrijven. We verwerven klanten als Shell, ING, SNS, KPN en Fortis.

2000: Het culinaire assortiment is enorm uitgebreid met producten als chutneys en tapenades, sauzen en noedels, etc. Die slaan aan; de omzet van 'overige food' stijgt flink en bedraagt inmiddels een derde van de totale omzet.

2000: Fair Trade Organisatie richt zich op groei in het Gift Retailkanaal en besluit de Fair Trade Shops commerciëler aan te sturen. De winkels worden ondergebracht in een franchiseformule. Er ontstaat een keten van acht winkels op prominente A-locaties.

2004: Grootste kerstpakketorder in de geschiedenis van de Fair Trade Organisatie: TPG (inmiddels TNT) bestelt 75.000 pakketten.

2004-2005: We starten een groot project, met financiële steun van de Nederlandse overheid, bij acht handelspartners om hen zodanig te begeleiden dat ze zelfstandig kunnen opereren in de reguliere, commerciële markt.

2006: We introduceren onze nieuwe merknaam: Fair Trade Original. De verpakkingen van de levensmiddelen en het logo krijgen een opvallende restyling. Voorjaar 2006 zijn 15 Fair Trade Original producten verkrijgbaar bij Albert Heijn. En Super de Boer tekent een intentieverklaring voor intensieve samenwerking.

2007: We hebben een financieel moeilijk jaar en worden overvallen door een fel uitslaande brand die een magazijn en daarmee de levensmiddelenvoorraad voor het najaar vernietigt. Een en ander leidt tot enkele forse ingrepen. De verkoopactiviteit van koffie in het Out of Homekanaal wordt verkocht en de Fair Trade Shops worden ondergebracht in de nieuwe Stichting FairSupport.

2009: Fair Trade Original viert het 50-jarig bestaan. Steeds meer supermarkten nemen steeds meer producten op en bijna 40% van de Nederlandse huishoudens koopt één of meerdere fairtrade levensmiddelen. Fairtrade is een begrip geworden, en staat midden in de belangstelling van alle betrokken partijen in de handelketen, van producent tot consument.

2013: FairForward wordt een zelfstandige organisatie met de 'gifts and living' producten. Fair Trade Original concentreert zich op fairtrade levensmiddelen.

 
 
   

Fair Trade Original gifts & living producten worden exclusief ontwikkeld, geïmporteerd en op de markt gebracht door FairForward.

Naar onze partner Fairtrade.nl